facebook

Baza wiedzy

Materiały edukacyjne dotyczące różnych etapów windykacji

W artykule znajdziesz:

    Jak rozpoznać nieuczciwego kontrahenta?

      25-07-2021

    Nieuczciwi klienci niestety są prawdziwą zmorą w polskiej rzeczywistości biznesowej. Nie płacą na czas, ignorują wspólne ustalenia lub w końcu znikają bez śladu. Czy Twoja firma też zna tego typu problemy? Jeśli tak - z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak rozpoznać firmy, które nie mają dobrych zamiarów. Poznaj 5 wskazówek, dzięki którym zidentyfikujesz nieuczciwego klienta i ustrzeżesz przed nim swoją firmę.

    Jak rozpoznać nieuczciwego kontrahenta?

    Symptom nr 1 - niepokojące informacje w Internecie

    Oczywistym, ale też skutecznym źródłem informacji na temat uczciwości potencjalnego kontrahenta, jest oczywiście Internet. Niestety, mimo że w dzisiejszych czasach weryfikacja klienta jest stosunkowo prosta, wielu przedsiębiorców przed rozpoczęciem nowej współpracy nadal tego nie robi. To poważny błąd!

    Ważne informacje o kliencie znajdziesz m.in.:

    • W bazie CEiDG lub KRS. Z tych miejsc dowiesz się m.in., czy potencjalny klient prowadzi działalność gospodarczą, jak długo, czy była w międzyczasie zawieszana itp. To podstawowe dane, ale często sprawiają, że uczciwej stronie potencjalnej transakcji zapala się „czerwona lampka”.
    • W Biurach Informacji Gospodarczej, np. BIG InfoMonitor. Z BIG można dowiedzieć się, jak wygląda płynność finansowa kontrahenta. Można też pozyskać informacje o historii kredytowej (pozytywnej i negatywnej). Podmioty te prowadzą również listy dłużników. To bardzo ważne informacje, z których można wyciągnąć wiele wniosków!
    • Na giełdach długów. Jeśli Twój potencjalny klient jest czyimś dłużnikiem, być może jego dane znalazły się na giełdzie długów. Popularne giełdy długów, jak giełda Vindicat, są indeksowane wysoko w wynikach wyszukiwania. Czasem wystarczy więc wpisać po prostu wpisać nazwisko klienta w wyszukiwarkę, aby dowiedzieć się, czy i komu zalega z płatnością. To poważny sygnał ostrzegawczy - jeśli nie płaci innym, być może nie będzie płacił także Tobie.

    Informacji o potencjalnym kontrahencie możesz poszukać również na branżowych forach i w social mediach. Warto sprawdzić też opinie w Google. Nierzadko oszukani przez przedsiębiorcę klienci lub kontrahenci dają tam upust swoim emocjom.

    Czasem warto zasięgnąć języka także u byłych klientów lub współpracowników kontrahenta - zwykle firmy działające w jednej branży mają wspólnych znajomych.

    Weryfikacji kontrahenta, dzięki której Twój biznes będzie bezpieczny, poświęciliśmy też osobny artykuł Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta krajowego i zagranicznego?.

     

    Symptom nr 2 - brak kontaktu lub kontakt bardzo utrudniony

    Weryfikacja klienta w Internecie jest bardzo ważna. Równie istotna jest jednak obserwacja zachowania potencjalnego kontrahenta. Twoje zaniepokojenie powinien wzbudzić szczególnie brak kontaktu.

    Klient nie odpisuje na maile lub nie odbiera telefonu, mimo że jesteście akurat w trakcie ważnych ustaleń i czekasz na jego ruch? Niestety nie wróży to najlepiej.

    Utrudniony kontakt nie musi oczywiście od razu być równoznaczny z nieuczciwością. Być może klient ma po prostu taki styl prowadzenia biznesu i wszystko odkłada na ostatnią chwilę. To też cenna informacja - długofalowo Twojej firmie takie zachowanie może przecież nie pasować.

    Jeśli klient unika kontaktu, często jedynym rozwiązaniem jest postawienie sprawy na ostrzu noża i poinformowanie go o swoim wycofaniu się z dalszych rozmów.

    Jeśli miał dobre zamiary, zapewne taka informacja podziała jak zimny prysznic. A jeśli nie i współpraca spełznie na niczym... cóż, może to nawet lepiej dla Twojej firmy?

    Symptom nr 3 - gra na czas lub kłamstwa

    Innym przypadkiem jest klient, który co prawda nie unika kontaktu i jest responsywny, ale ewidentnie gra na czas lub próbuje coś ukryć. Poniżej kilka przykładów takich zachowań.

    • Klient twierdzi, że członek zarządu, księgowa lub inna decyzyjna osoba stale jest na urlopie lub nie ma czasu zająć się sprawą Waszej współpracy. Wciąż prosi o cierpliwość.
    • Klient obiecuje, że już za chwileczkę, już za momencik wykona czynność, na którą czekasz, po czym... po raz kolejny tego nie robi. Równocześnie stale zapewnia o swojej gotowości do współpracy.
    • Klient mówi, że jest akurat na wakacjach, a tymczasem Ty (np. w social mediach), widzisz, że jest w mieście.

    Tego typu zachowania - mówiąc zupełnie wprost - są po prostu oznaką kombinatorstwa i braku poważnego podejścia do kontrahentów.

    W takich przypadkach również warto postawić na szczerą rozmowę. Dłuższa współpraca z klientem, który za nic ma czas Twojej firmy, może się po prostu nie opłacać.

    Symptom nr 4 - próby przeforsowania niekorzystnych zapisów w umowie

    Ten symptom objawia się dopiero na dalszym etapie potencjalnej współpracy - przy podpisywaniu umowy. Klient, który nie ma dobrych zamiarów, za wszelką cenę będzie starał się przeforsować postanowienia korzystne dla siebie, a niekorzystne dla Twojej firmy.

    Zaniepokojenie powinno wzbudzić przede wszystkim usuwanie przez klienta zapisów o sankcjach w przypadku niedotrzymania warunków umowy.

    Oczywiście w Polsce mamy do czynienia z zasadą swobody umów. Każda ze stron ma prawo negocjować korzystne dla siebie postanowienia. Warto jednak pamiętać, że podstawowym celem umowy jest jej realizacja, a nie kwestie dotyczące jej ewentualnego braku.

    Jeśli klient przesadnie skupia się na tych drugich, masz pełne prawo, aby wątpić w jego dobre zamiary.

    Symptom nr 5 - złe traktowanie pracowników lub klientów

    Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej istotnej kwestii, która powinna wzbudzić zaniepokojenie - złym traktowaniu klientów firmy lub pracowników. Jeśli Twój potencjalny kontrahent nie potrafi z szacunkiem odnosić się do innych osób i szanować ich praw... cóż, są naprawdę niewielkie szanse, że w stosunku do Twojej firmy zachowa się inaczej.

    Skąd pozyskać takie informacje? Nieocenionym źródłem wiedzy są fora pracowników, opinie Google oraz opinie na Facebooku.

    Warto je dokładnie przeczytać, a w razie potrzeby - po prostu zapytać potencjalnego kontrahenta o kwestie, które Cię zaniepokoiły. Może się zdarzyć, że część informacji umieszczonych w Internecie będzie nieprawdziwa lub przerysowana. Klient, który nie ma nic do ukrycia, na pytania o nie, nie powinien reagować agresją.

    A jeśli nieuczciwy kontrahent niestety stanie na drodze Twojej firmy - windykuj na czas!

    Przed nawiązaniem współpracy zdecydowanie warto zweryfikować uczciwość kontrahenta - na wszystkie możliwe (i oczywiście bezpieczne!) sposoby. Mimo to może zdarzyć się sytuacja, w której klient, który początkowo nie zdradzał żadnych symptomów nieuczciwości, niestety nie będzie płacił na czas. W takich przypadkach nie ma sensu zwlekać - trzeba windykować. Najlepiej w nowoczesnej formie online!

    Vindicat.pl to innowacyjny system do monitoringu płatności i samodzielnej windykacji online. Wspiera wszystkie małe i średnie firmy w skutecznym odzyskiwaniu pieniędzy!

    Windykacja online to bardzo proste a przede wszystkim - wygodne - rozwiązanie. Windykować można z dowolnego miejsca, a aby rozpocząć, potrzebny jest tylko komputer i dostęp do Internetu. Żadna specjalistyczna wiedza windykacyjna nie jest niezbędna - system skutecznie przeprowadzi Cię przez każdy etap odzyskiwania pieniędzy. Wystarczy wprowadzić lub wczytać dane z nieopłaconych faktur... i już można działać! Windykacja przebiega według sprawdzonych, z góry określonych scenariuszy.

    Użytkownicy Vindicat.pl mogą m.in.:

    • Monitorować płatności. System Vindicat.pl świetnie sprawdza się także w firmach, które nie wystawiają setek faktur. Monitoring płatności to bardzo skuteczne narzędzie prewencyjne, o którym mniejsze przedsiębiorstwa zdecydowanie nie powinny zapominać!
    • Umieszczać dane nierzetelnego klienta na popularnej giełdzie długów. Chcesz zmotywować dłużnika do maksymalnie szybkiej zapłaty? Giełda długów może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Przyda się także do weryfikacji uczciwości klienta. Co więcej, giełda Vindicat.pl działa także w modelu success fee. Dzięki temu za windykację można zapłacić dopiero po odzyskaniu pieniędzy. Przeczytaj, jak to działa!.
    • Połączyć system Vindicat.pl ze swoim systemem do księgowości online. Aktualnie dostępne są integracje z ifirmą, wFirmą, InFaktem oraz Fakturownią. Po połączeniu Vindicat.pl z jednym z tych systemów wszystkie nieopłacone faktury automatycznie trafią do Vindicat.pl. Bez konieczności ręcznego wprowadzania danych! Dowiedz się więcej o tej wygodnej możliwości.
    • Wygenerować raport BIG InfoMonitor o wiarygodności kontrahenta. Bardzo przydatna funkcjonalność, gdy chcesz upewnić się, czy klient na pewno jest uczciwy.
    • Skorzystać z windykacji automatycznej. Użytkownicy Vindicat.pl mogą wybrać model rozliczenia prowizyjnego i całość windykacji powierzyć systemowi. Wykona on aż 10 powtarzalnych czynności, a Ty, swój zaoszczędzony czas możesz poświęcić na rozwój biznesu. To proste i bezpieczne. Dowiedz się, jakie możliwości daje windykacja automatyczna.
    • Korzystać ze spersonalizowanych dokumentów windykacyjnych. Z systemu szybko wygenerujesz gotowe do użycia wezwania do zapłaty, pozwy, wnioski o wszczęcie postępowania egzekucyjnego i szereg innych pism. Wystarczy je tylko podpisać i wysłać.

    Dzięki możliwościom dostępnym w Vindicat.pl regularna windykacja jest na wyciągnięcie ręki każdego przedsiębiorcy. Twojej też!

     

    Windykacja bez wymówek - działaj już teraz!

    W dzisiejszych czasach niestety nie brakuje przedsiębiorców, których zamiary nie są do końca uczciwe. Zachęcamy jednak, aby nie nastawiać z góry negatywnie. Zamiast tego warto po prostu postawić na rzetelną weryfikację klienta... i podjąć decyzję o współpracy świadomie.

    A jeśli mimo wszystko Twojej firmie przytrafią się problemy z klientami, którzy nie płacą na czas - nie czekaj, windykuj. Pomoże Ci w tym system Vindicat.pl. Sprawdź  model rozliczenia prowizyjnego, w którym koszty windykacji pokryjesz dopiero po odzyskaniu pieniędzy. Zapoznaj się także z naszą ograniczoną czasowo ofertą w modelu abonamentowym. Windykacja w Twojej firmie naprawdę może być łatwiejsza!

    FAQ:

    Czy warto ufać referencjom przedstawianym przez potencjalnego kontrahenta?

    I tak... i nie. Nie warto z góry zakładać, że potencjalny klient kłamie. Dla bezpieczeństwa można jednak spróbować zweryfikować referencje bezpośrednio u wystawiającego.

    Czy można w stu procentach zaufać opiniom o kliencie umieszczanym np. na forach pracowniczych?

    Niestety nie są to już tak pewne i zaufane źródła. Często najpopularniejsze fora pracownicze służą do oczerniania (byłego) pracodawcy, przedstawiając punkt widzenia tylko jednej strony. Tę metodę weryfikacji zdecydowanie warto połączyć z innymi.

    Czy warto korzystać z pomocy specjalistycznych firm, które pomogą w weryfikacji kontrahenta?

    Jeśli stawka jest wysoka, a potencjalna współpraca może okazać się kluczowa dla rozwoju firmy - można zdecydować się na takie rozwiązanie. Warto jednak rozważnie wybrać firmę do współpracy, aby mieć pewność otrzymania usługi najwyższej jakości.

    Czego można dowiedzieć się o kontrahencie z raportu BIG?

    Raport BIG to naprawdę rzetelna informacja o finansach firmy. Można się z niego dowiedzieć m.in., czy podmiot ma długi, w jakiej wysokości, kiedy powstały, a także jakie działania dłużnik podjął w związku z nimi.

    Czy warto weryfikować klienta w urzędzie skarbowym?

    Jeśli ważna jest dla Ciebie informacja, czy klient prawidłowo rozlicza podatki - jak najbardziej. Z wnioskiem do urzędu skarbowego o uzyskanie takich informacji może wystąpić każdy kontrahent podatnika, ale co ważne: musi to być aktualny kontrahent. O takie informacje nie może niestety ubiegać się potencjalny partner biznesowy.

    Czy sytuacja, w której o kliencie nie można znaleźć absolutnie żadnych informacji w Internecie, powinna niepokoić?

    Nie zawsze, ale w wielu przypadkach - tak. Obecnie każda firma dba przecież o to, aby być widocznym w Internecie. Są oczywiście branże, w których obecność online nie jest niezbędna. W zdecydowanej większości przypadków przydaje się ona jednak do pozyskiwania klientów i sprzedaży produktów i usług. Absolutny brak wzmianek o firmie w wyszukiwarce internetowej może niepokoić.

    Czy warto kontynuować rozmowy z klientem, który wydaje się nieuczciwy?

    Odpowiedź, powinna brzmieć „nie”, ale tak naprawdę - to zależy. Jeśli stawka jest wysoka, a zapowiadająca się współpraca może odmienić losy firmy, ryzyko może się opłacić. Każda firma musi jednak przeanalizować takie sytuacje samodzielnie i - zwyczajnie - przekalkulować potencjalne ryzyka.

    Artykuł napisany pod redakcją: Mateusz Jakóbiak
    Załóż konto

    Oceń ten artykuł:

    Ocena: 5/5
    Głosowano: 2 razy.
    Twoja ocena: Brak
    Skutecznie odzyskuj długi
    Bądź na bieżąco!
    Polub nas na Facebooku!