Sztuka rozmowy, czyli jak rozmawiać z dłużnikiem
Dzisiaj kilka uwag o tym, jak należy prowadzić rozmowy z dłużnikiem. Nie jest to prosta sztuka, jednak warto stosować się do przedstawionych niżej zasad, ponieważ mogą one znacznie przyspieszyć cały proces odzyskiwania należności i dodatkowo w dużym stopniu mogą one ułatwić dojście do porozumienia.
W czasie rozmowy z dłużnikiem wykaż dobre intencje
Nie warto rozpoczynać procesu odzyskiwania należności od pokazywania złej woli. Wręcz przeciwnie trzeba powstrzymać się od krzyków, czy gróźb. Inaczej dłużnik zacznie traktować Cię jak swojego wroga i będzie starał się zrobić wszystko co tylko możliwe (i niemożliwe), aby utrudnić Ci odzyskanie zaległych środków.
Poznaj przyczynę opóźnienia w spłacie należności
Kolejnym ważnym elementem sztuki prowadzenia rozmów z dłużnikiem jest umiejętność zadawania pytań o przyczynę opóźnienia w spłacie. Może dłużnik po prostu zapomniał o tym, że już nadszedł czas zapłaty za jakąś fakturę i wystarczy mu o tylko grzecznie to uzmysłowić, a przelew zostanie wykonany niemal od razu.
Wykaż się empatią
Może brak spłaty jest spowodowany ciężką sytuacją rodzinną dłużnika? Może ktoś bliski dłużnikowi jest ciężko chory i całe środki są przekazywane na leczenie? A może dłużnik właśnie stracił pracę i wszelkie oszczędności przeznacza na bieżące wydatki i nie starcza mu środków na spłatę zaległych należności? Bez poznania przyczyny nie sposób dojść do porozumienia.
Bądź otwarty na negocjacje
Jak już zrozumiesz sytuację dłużnika to warto poszukać rozwiązania, które jest nie tylko satysfakcjonujące dla wszystkich, ale również wykonalne. Przedstaw dłużnikowi propozycję spłat ratalnych. Rozważ możliwość umorzenia odsetek w sytuacji natychmiastowej spłaty, itp.
Podejmij dialog
Jednak pamiętaj, że najważniejsze jest samo podjęcie dialogu. Kiedy razem zaczniecie rozmawiać jak partnerzy to na pewno dojdziecie do pożądanego przez was efektu. Naprawdę mało jest ludzi, którzy specjalnie zalegają z płatnościami.
Nie używaj słowa „nie”
Na koniec jeszcze jedna porada. Nie używaj ciągle słowa „nie”. Staraj się budować zdania mające pozytywne brzmienie. Zamiast mówić „nie może Pan nie zapłacić”, powiedz „pieniądze, które jest mi Pan winien są mi bardzo potrzebne” albo „bardzo liczę na jak najszybszą wpłatę od Pana, bo …”. Wszystkie przykładowe zdania znaczą to samo, ale ich wydźwięk jest zupełnie inny.
A jeśli nie dasz rady przestrzegać tych zasad?
Jednak, jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie przestrzegać tych kilku prostych zasad i utrzymywanie pozytywnej relacji z dłużnikiem jest ponad Twoje siły to pamiętaj, że zawsze możesz zwrócić się po pomoc do fachowców. Jedną z firm, która oferuje kompleksową pomoc w zakresie odzyskiwania należności w bardzo korzystnej cenie jest Vindicat.pl.
Już dziś zarejestruj się i odzyskaj pieniądze od Twojego kontrahenta!
Zacznij już dziś »