Rodzaje dłużników, czyli z jakim typami dłużników mamy do czynienia najczęściej?
Niemal każda firma chociaż raz spotkała na swojej drodze nierzetelnego kontrahenta - dłużnika. Klienci mają setki różnych powodów, aby nie płacić lub przeciągać terminy zapłaty w nieskończoność. Dziś przedstawiamy 5 typów dłużników, których w praktyce można spotkać najczęściej. Rodzaje te mogą się krzyżować. Przeczytaj i sprawdź, do jakich kategorii zalicza się Twój dłużnik!
1. Dłużnik - typ beztroski
Pierwszym typem dłużnika, na którego można trafić, jest typ beztroski. To zwykle sympatyczny, często młody i początkujący przedsiębiorca. Zbyt optymistycznie ocenia swoje możliwości zarobku (a tym samym spłaty zobowiązań). Przez to często ma problemy z płynnością finansową. Nie traci przy tym jednak pogody ducha i niespecjalnie przejmuje się konsekwencjami swojego niefrasobliwego działania.
Współpraca z typem beztroskim często przebiega bez zarzutów - aż do momentu konieczności zapłaty faktury.
Cechy charakterystyczne beztroskiego dłużnika:
- Często nie odbiera telefonów i nie odpisuje na maile. Kontakt z nim jest utrudniony.
- Nieustannie składa obietnice bez pokrycia. W trakcie negocjacji na wszystko się zgadza, przytakuje... ale później nic z tego nie wychodzi.
- Jako argument, którym uzasadnia brak zapłaty, często mówi, że w Polsce przecież „wszyscy tak robią” i „nikt nie płaci na czas”. W związku z tym typ beztroski także czuje, że może nie płacić... i nie musi się tym przesadnie zadręczać. Wierzyciel przecież poczeka!
- Często reaguje dopiero na bardzo konkretne działania, jak np. umieszczenie jego danych osobowych na giełdzie długów lub skierowanie sprawy do sądu.
Dłużnika beztroskiego można spróbować „wychować” - wykształcić u niego dyscyplinę płatniczą. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Jak „wychować” sobie klienta, żeby płacił w terminie? [https://vindicat.pl/baza-wiedzy/jak-wychowac-sobie-klienta-zeby-placil-w-
terminie/].
2. Dłużnik - typ zapominalski
Typ zapominalski to niestety równie często spotykany rodzaj dłużnika. Zwykle to sympatyczna, osoba, która jednak już w trakcie współpracy może sprawiać wrażenie lekko „roztrzepanej”. Często zapomina o umówionych spotkaniach i callach lub spóźnia się na nie.
Kontrahenci biznesowi dłużnika zapominalskiego zwykle nie czują się traktowani poważnie. On sam natomiast mało poważnie traktuje wystawiane przez nich faktury. Pech chce, że wciąż ma na głowie ważniejsze rzeczy, przez które nie pamięta o konieczności zapłaty. Jest mistrzem wymówek [https://vindicat.pl/baza-wiedzy/jakie-strategie-stosuja-dluznicy-aby-uniknac-splaty-dlugu-5-popularnych-wymowek-dluznikow/]. A to wesele córki, a to czyjś urlop, a to realizacja dużego zlecenia...
Typ zapominalski niby chce zapłacić, niby deklaruje, że nie ma problemów finansowych, ale... dziwnym trafem coś mu ciągle przeszkadza.
Cechy charakterystyczne dłużnika zapominalskiego:
- Unika odpowiedzialności za swoje działania. Próbuje zrzucać winę na czynniki losowe (nieudolnie). Jego tłumaczenia często bywają kuriozalne.
- Jego księgowa, ktoś z działu płatności (lub on sam) jest na urlopie podejrzanie często. Przed urlopem i tuż po nim oczywiście „zapomina” o płatności.
- Często ma problemy także w innych aspektach prowadzenia biznesu, np. z opłacaniem pracowników. Zwykle nie ma najlepszej opinii w branży.
3. Dłużnik - typ rzetelny
Typ rzetelny to dla wierzyciela wymarzony typ dłużnika. To zwykle doświadczony przedsiębiorca. Wie już, że zobowiązania należy spłacać, bo inaczej - skończy się to w sądzie.
To rodzaj dłużnika, z którym można negocjować i prowadzić racjonalne rozmowy o dostępnych możliwościach. Wpada w problemy finansowe z przyczyn od niego niezależnych, jak np. zmiany koniunktury, czy pandemia. Zależy mu na opinii wśród klientów i w branży.
Typ rzetelny zwykle dopełnia obowiązków, na które zgodził się w trakcie negocjacji.
Cechy charakterystyczne dłużnika realisty:
- Rozmowy z rzetelnym typem dłużnika zwykle przebiegają w bardzo profesjonalnej, kulturalnej atmosferze.
- Nie ma problemów z utrzymaniem stałego kontaktu. Typ rzetelny drobiazgowo analizuje propozycje wierzyciela, a także wychodzi ze swoimi. Negocjacje zwykle kończą się zawarciem ugody [https://vindicat.pl/baza-wiedzy/ugoda-z-dluznikiem-wzor-z-omowieniem/].
- Często (nie zawsze) wierzyciel decyduje się na kontynuację współpracy po tym, jak rzetelny dłużnik ureguluje zobowiązanie.
4. Dłużnik - typ agresywny
Typ agresywny - w przeciwieństwie do dłużnika rzetelnego - to koszmar każdego wierzyciela. Jak sama nazwa wskazuje, rozmowy z nim nie należą do łatwych. Typ agresywny nie tylko nie czuje się winny, ale też wykazuje jawną niechęć wobec wierzyciela. W trakcie negocjacji traci nad sobą panowanie, krzyczy, w skrajnych przypadkach - używa wulgaryzmów. Rozmowy z nim są dla wierzyciela bardzo stresujące i nieprzyjemne. Nigdy nie wiadomo, czego można spodziewać się po dłużniku agresywnym.
Dłużnik agresywny jest gotowy narazić swoje dobre imię i reputację swojej firmy, byleby tylko uniknąć konieczności zapłaty.
Cechy charakterystyczne dłużnika agresywnego:
- Popada w zadłużenie z wielu różnych powodów - np. braku zapłaty od swoich własnych kontrahentów, czy zmian w branży. Powodu tych problemów nigdy nie upatruje jednak w swoich działaniach, tylko w działaniach wierzycieli. Często uważa, że to „krwiożercze hieny”, które „nie dają mu w spokoju pracować”.
- Bywa bardzo nieprzyjemny nie tylko w stosunku do wierzyciela, ale także dla innych kontrahentów, klientów i pracowników.
- Wierzy, że agresywne zachowanie sprawi, że wierzyciel odpuści. Zdarzają się też przypadki, w których dzieje się wręcz odwrotnie - czasem typ agresywny zdaje sobie sprawę, że robi źle, ale po prostu nie potrafi się pohamować.
5. Dłużnik - typ załamany
Na koniec - prawdziwa wisienka na torcie emocjonalnego rollercoastera, jaki dłużnik może zafundować wierzycielowi. Typ załamany jak nikt inny potrafi grać na uczuciach. Opowiada o tym, jak trudna jest jego sytuacja życiowa i zwierza się z problemów osobistych. Mówi np., że właśnie zostawiła go żona, że wspólnik poszedł do konkurencji i zabrał połowę zespołu, że spłonął jego dom... Sprytnie omija jednak najważniejszy temat.
Dłużnik załamany chętnie rozmawia z wierzycielem i raczej nie ma problemów, aby się z nim skontaktować. Niechętnie jednak rozmawia o długu i próbuje wybrnąć z sytuacji, poruszając inne tematy.
Cechy charakterystyczne dłużnika załamanego:
- Wzbudza u wierzyciela poczucie winy. Po rozmowie z nim wierzyciel czuje, jakby robił coś złego, domagając się zapłaty.
- Gdy uda się już przerwać monolog dłużnika załamanego i skłonić do jakichś deklaracji, to nie dochodzą one do skutku.
- Nie potrafi odłożyć emocji na bok. Jego reakcje często są nieadekwatne do sytuacji.
Bez względu na rodzaj dłużnika - windykacja jest niezbędna
Choć typów dłużników jest co najmniej pięć, sposób na odzyskanie pieniędzy jest jeden - jest nim windykacja. Oczywiście nie w każdym przypadku będzie ona przebiegała tak samo. W zależności od typu dłużnika, odzyskanie pieniędzy będzie wymagało odrobinę innych działań. Najtrudniejsze zadanie stoi przed wierzycielami borykającymi się z dłużnikami agresywnymi i załamanymi.
Bez względu jednak na to, z jakim typem dłużnika mamy do czynienia, zawsze warto:
- Rozpocząć od szczerej rozmowy, a tam, gdzie to konieczne - wykazywać się empatią. Na etapie prewencyjnym warto też prowadzić regularny monitoring płatności.
- Umieszczać pieczęć prewencyjną na fakturach. Dzięki niej dłużnik od razu ma świadomość, co będzie się działo, jeśli nie zapłaci.
- Regularnie wysyłać przypomnienia o konieczności zapłaty i wezwania do zapłaty.
- Dodać dane nierzetelnego klienta na giełdę długów lub do popularnego BIG.
- Kiedy tylko wyczujemy, że dalsza windykacja polubowna nie ma już sensu - trzeba jak najszybciej skierować sprawę do sądu!
W każdej z tych czynności i na każdym etapie windykacji przedsiębiorcom pomaga system Vindicat.pl!
Windykacja online - nowoczesny sposób na walkę z każdym typem dłużnika
Vindicat.pl to innowacyjny system do monitoringu płatności i samodzielnej windykacji online. Pomaga małym i średnim firmom skutecznie odzyskiwać firmowe należności.
Vindicat.pl to rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które:
- Chcą działać szybko i wygodnie, w 100% przez Internet.
- Poszukują skutecznych rozwiązań - aż 93% spraw prowadzonych przy pomocy systemu Vindicat.pl kończy się na etapie polubownym!
- Chcą oszczędzać czas i nie poświęcać na windykację każdej wolnej minuty.
System Vindicat.pl wspiera przedsiębiorców na każdym etapie odzyskiwania pieniędzy. Co więcej, windykacja polubowna, może toczyć się całkowicie automatycznie!
Aby windykować online, wystarczy tylko założyć konto, wybrać najkorzystniejszą ofertę i wprowadzić dane z nieuregulowanych faktur. Kolejno system wskazuje precyzyjnie co i kiedy należy zrobić.
Jeśli wybierzesz opcję windykacji automatycznej w systemie Vindicat.pl - będzie ona toczyć się samoczynnie, według zaplanowanego harmonogramu działań. Co więcej, opłata będzie pobrana dopiero po odzyskaniu pieniędzy!
Dzięki Vindicat.pl można m.in.:
- Skutecznie działać na etapie prewencyjnym. Vindicat.pl to także system do monitoringu płatności [https://vindicat.pl/bazawiedzy/monitoring-naleznosci-i-windykacja-online/] dostosowany do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. Umożliwia również umieszczanie pieczęci prewencyjnej Vindicat na każdej z wystawianych faktur. Dzięki niej kontrahent od razu wie, że w razie braku zapłaty, sprawa trafi w ręce profesjonalistów!
- Umieścić dane dłużnika na popularnej giełdzie długów Vindicat. To proste i bardzo skuteczne działanie, które jak żadne inne motywuje do dłużnika do zapłaty! Innowacyjna giełda długów Vindicat działa także w modelu success fee. Dowiedz się więcej! [https://vindicat.pl/baza-wiedzy/zaplac-za-windykacje-dopiero-gdy-odzyskasz-pieniadze/].
- Generować gotowe i spersonalizowane dokumenty windykacyjne - m.in. wezwania do zapłaty, pozwy oraz wszystkie pisma niezbędne na etapie egzekucyjnym. Wystarczy je pobrać, wydrukować i podpisać. Prawda, że wygodnie?
- Wygenerować raport o wiarygodności kontrahenta z BIG Info Monitor oraz dodać wpis.
- Korzystać z automatycznej wysyłki wezwań do zapłaty i przypomnień - w formie SMS i e-mail.
- Poszerzać swoją wiedzę - dzięki specjalnemu programowi edukacyjnemu, do którego dostęp mają tylko użytkownicy.
Windykacja, która jest szybka, skuteczna, niedroga, a dodatkowo pozwala zaoszczędzić nerwy wierzyciela? Dzięki windykowaniu online to możliwe!
Otwórz się na innowacyjną windykację online. Nie pozwól, aby korzyści, które z niej płyną, ominęły tylko Twoją firmę!
Bez względu na typ Twojego dłużnika - windykuj szybko!
Windykacja to skuteczny - i w zasadzie jedyny - sposób na odzyskanie pieniędzy od nierzetelnego klienta. Trzeba jednak pamiętać, że z podjęciem właściwych działań nie można czekać. Każdy dzień zwłoki w rozpoczęciu windykacji, zwiększa szanse na to, że dłużnikowi się „upiecze”. Dlatego jeśli Twoja firma także walczy z nieuczciwymi klientami, którzy zapominają, są agresywni, zapominalscy lub beztroscy - działaj!
Przy pomocy systemu Vindicat.pl, możesz windykować z każdego miejsca na świecie, o dowolnej porze. Za windykację możesz zapłacić dopiero po po odzyskaniu pieniędzy. Nie ma więc żadnego, ale to żadnego powodu, dla którego miałbyś zwlekać!
Powierz windykację innowacyjnemu systemowi Vindicat.pl. Sprawdź ofertę w modelu rozliczenia prowizyjnego lub rozliczenia abonamentowego!
FAQ:
Czy z każdym typem dłużnika, nawet tym agresywnym, warto negocjować?
Oczywiście mogą przydarzyć się wyjątkowo „oporne” przypadki, ale zasadniczo - tak. Zakończenie sprawy wskutek negocjacji, bez angażowania sądu, to najkorzystniejsze rozwiązanie dla obu stron. Warto spróbować wyciszyć emocje!
Czy negocjować można tylko z dłużnikiem osobiście?
Na temat spłaty zobowiązania i firmowych finansów można rozmawiać wyłącznie z osobami dysponującymi upoważnieniem do podejmowania decyzji o płatnościach. To zwykle dłużnik (jako właściciel firmy), ale nie tylko. Takie upoważnienia miewają też członkowie zarządu lub księgowi. Informacja o tym, z kim właściwie można negocjować jest bardzo ważna! Rozmowy z nieupoważnioną osobą nie wywołają żadnych skutków.
Czy warto zakładać, że każdy dłużnik ma złe zamiary?
Absolutnie nie! Bardzo często firmy popadają w trudności finansowe z przyczyn, które nie zależą od nich. Właśnie dlatego, prowadząc windykację, nie warto pomijać ważnego etapu: szczerej rozmowy.
Jak rozmawiać z dłużnikiem, aby nakłonić go do jak najszybszej zapłaty?
Temu zagadnieniu poświęciliśmy osobny, merytoryczny wpis. Przeczytaj artykuł Jak rozmawiać z dłużnikiem? - zasady negocjacji z dłużnikiem.
Jak długo warto prowadzić negocjacje z dłużnikiem?
To oczywiście zależy od konkretnej sytuacji. Czasem wierzyciel już po tygodniu wie, że dalsze rozmowy nie mają sensu, a czasem można to stwierdzić dopiero po miesiącu. Warto jednak pamiętać, aby nie negocjować zbyt długo i nie dawać dłużnikowi wciąż „nowych szans”. Jeśli dłużnik nie dotrzymuje słowa, jest nierzetelny, unika kontaktu... jedynym wyjściem może być postępowanie sądowe.
Czy warto dbać o dobre relacje z dłużnikiem?
Oczywiście, że tak. Ponownie jednak - nie zawsze będzie to możliwe. W przypadku np. dłużnika agresywnego, nie możemy sobie pozwolić, aby dłużnik nas obrażał. Działania trzeba dopasować do sytuacji. Warto też od razu zastanowić się, jak ważny jest dany kontrahent i czy chcemy jeszcze współpracować z nim w przyszłości.
Co zrobić, jeśli dłużnik nie chce rozmawiać ani negocjować?
W takich przypadkach często często pozostaje jedynie droga sądowa. Dłużnika nie można do niczego zmusić. Jeśli nie wykazuje on dobrej woli - „na siłę” nie można zrobić absolutnie niczego.