Błędny przelew - jak odzyskać pieniądze?

13-11-2020

Teoretycznie w niektórych przypadkach wystarczy skontaktować się z pracownikami swojego banku i przekazać im sprawę. Niewłaściwy odbiorca przelewu powinien zwrócić pieniądze w ciągu 30 dni. Na co jednak trzeba uważać? Podpowiadamy.

Błędny przelew - jak odzyskać pieniądze?

Typowe błędy w przelewach - przelew na zamknięte konto, pomyłka w nazwie odbiorcy lub numerze konta

Na początek warto podkreślić, że choć zrobienie przelewu online nie wydaje się szczególnie skomplikowane, w praktyce błędy zdarzają się dość często. Jeśli więc taki błąd przytrafił się też Tobie - nie stresuj się przesadnie. Być może rozwiązanie Twojego problemu będzie szybsze niż myślisz.

Do 2018 r. - do czasu ważnej nowelizacji ustawy o usługach płatniczych [Dz.U.2020.794] - odzyskanie błędnie wysłanych pieniędzy było trudniejsze. Odbiorcę przelewu chroniła tajemnica bankowa, dzięki czemu zwrot środków zależał w zasadzie tylko od jego dobrej woli. Aktualnie jednak możemy dochodzić swoich praw znacznie skuteczniej.

W praktyce najczęściej występują trzy sytuacje, które mogą rodzić problemy:

  1. Przelew na zamknięte konto. Jeśli nasz kontrahent zamknął konto bankowe, z którego korzystał do tej pory, nie ma powodu do obaw. Bank po prostu odeśle środki do nadawcy. W przeciwieństwie do np. numerów komórkowych, banki nie przydzielają starych numerów rachunków kolejnym klientom. Przelew zwrotny powinien dotrzeć na nasze konto w terminie 5 dni roboczych.
  2. Błędna nazwa odbiorcy lub adres. To najmniej dotkliwa z pomyłek. Jeśli mimo błędu w nazwie odbiorcy lub adresie, numer konta kontrahenta jest prawidłowy, środki trafią do odbiorcy. Bank nie sprawdza poprawności danych takich jak nazwa odbiorcy czy jego adres.
  3. Przelew na niewłaściwy numer konta. W przypadku podania błędnego numeru konta klienta bank ma dwie możliwości: może przelew odrzucić lub go zrealizować. Zależy to od tego, czy błędny numer, który wpisaliśmy, faktycznie istnieje.
    • Jeśli podany numer konta nie istnieje, sprawa jest prostsza - bank odrzuci przelew i odeśle pieniądze z powrotem do nadawcy.
    • Jeśli numer konta istnieje, bank zrealizuje płatność - nawet jeśli nazwa odbiorcy i jego adres nie zgadzają się z podanym numerem konta. Jak już wiesz, tych danych bank nie nie będzie weryfikował.
 

Jak odzyskać pieniądze z błędnego przelewu? 3 etapy odzyskania pieniędzy od odbiorcy nieprawidłowego przelewu

Odzyskanie pieniędzy, które przelaliśmy na niewłaściwy numer konta, ma kilka etapów. Są one jednak stosunkowo proste. Procedura przebiega następująco:

  1. Skontaktuj się ze swoim bankiem i jak najszybciej i udziel wszystkich informacji, o które poprosi konsultant. Bank musi wiedzieć, że doszło do błędnej transakcji. Niezwykle ważne jest tu szybkie działanie - jeśli transakcja jeszcze nie została zrealizowana, bank będzie mógł po prostu cofnąć nieprawidłowy przelew. Jeśli był to zwykły przelew ELIXIR do innego banku, wszystko zależy od godzin sesji ELIXIR. Sesja ELIXIR to czas, w którym bank realizuje zlecenia przychodzące i wychodzące. Zwykle jednego dnia mają miejsce co najmniej trzy takie sesje. Jeśli przelew jeszcze nie trafił na konto odbiorcy, wszystko można bez większych problemów „odkręcić”.
  2. W przypadku, gdy okaże się, że transakcję już zrealizowano (czyli pieniądze są już na koncie niewłaściwego odbiorcy), bank w terminie 3 dni poinformuje odbiorcę, że na jego koncie omyłkowo zaksięgowano środki. Kolejno - wyśle do niego wezwanie do zapłaty. Zgodnie z kodeksem cywilnym [Dz.U.2020.1740]. Adresat błędnego przelewu ma obowiązek zwrócić otrzymane przypadkowo środki na specjalny rachunek techniczny (nie bezpośrednio na nasze konto). Musi to zrobić w terminie 30 dni. Wezwanie do zapłaty wysyła się w tym przypadku za pośrednictwem banku. Bank jest tutaj instytucją, która załatwia wszelkie formalności za swojego klienta. Zgodnie z prawem, na tym etapie bank nie może udzielić informacji na temat danych osobowych odbiorcy.

    UWAGA: za udzieloną pomoc bank może naliczyć opłaty. W trakcie rozmowy z konsultantem warto od razu o to zapytać, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

  3. Jeśli jednak odbiorca błędnego przelewu nie dokona zwrotu środków dobrowolnie (po otrzymaniu wezwania do zapłaty), pozostaje droga sądowa. Właściwe byłoby tu wytoczenie powództwa z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Bank w takim przypadku może ujawnić dane adresata przelewu (aby wiedzieć, kogo pozwać o bezpodstawne wzbogacenie). Dane takie można wykorzystać jednak wyłącznie do celu odzyskania środków. W przeciwnym razie może zostać na nas nałożona grzywna.

    Konieczność dochodzenia zwrotu środków przed sądem to najbardziej problematyczny i stresujący wariant. W większości przypadków udaje się go jednak uniknąć.

Błędny przelew - uwaga na oszustów!

Najczęściej błąd w przelewie wynika ze zwykłej pomyłki, często ze zmęczenia. Czasem jednak wykonanie błąd w przelewie nie jest wcale winą nadawcy, a czyhających na nasze pieniądze oszustów.

Wykonując jakikolwiek przelew, uważaj na tzw. nakładki, które zmieniają numer konta!

Cyberprzestępcy wyszukują luki w bankowych systemach bezpieczeństwa i infekują komputery użytkowników. Taki wirus może się pojawić, gdy np. pobierasz programy komputerowe z niepewnych źródeł. Dzięki temu oszuści mogą rozpoznać, kiedy wklejasz na swoim komputerze 26-cyfrowy numer konta bankowego. Na zainfekowanym komputerze nakładka podmienia numer rachunku z właściwego na numer konta cyberprzestępców.

Dla bezpieczeństwa nigdy nie otwieraj maili, które już na pierwszy rzut oka wyglądają podejrzanie. Tym bardziej nie pobieraj i nie otwieraj załączonych do nich plików!

Otrzymałem błędny przelew - co zrobić?

Warto też wspomnieć o odwrotnej sytuacji, w której to my jesteśmy beneficjentami błędnego przelewu. Wyobraź sobie, że któregoś dnia logujesz się na swoje firmowe konto, a tam przelew, którego kompletnie się nie spodziewałeś. Co zrobić?

W przypadku otrzymania przelewu na skutek błędu należy go oczywiście zwrócić.

W tym celu po pierwsze należy skontaktować się ze swoim bankiem. Możliwe także, że bank sam do nas zadzwoni, gdy tylko otrzyma informacje o niewłaściwym przelewie od jego nadawcy. Bank powinien podjąć kontakt w ciągu trzech dni. To właśnie od banku otrzymasz numer rachunku bankowego, na który powinieneś zwrócić pieniądze.

Termin na zwrot środków otrzymanych na skutek błędu to 30 dni.

Jeżeli nie dokonasz zwrotnego przelewu, bank ujawni Twoje dane nadawcy przelewu, który będzie mógł wkroczyć na drogę sądową. Ważne więc, aby nie zwlekać. Jeśli odnotowałeś na swoim koncie płatność, której się nie spodziewałeś i której nadawcy kompletnie nie znasz, skontaktuj się z bankiem i zwróć je jak najszybciej.

Błędny przelew - ważne do zapamiętania

  1. W przypadku wykonania błędnego przelewu należy skontaktować się z bankiem.
  2. Jeśli przelew jeszcze nie trafił na konto odbiorcy, bank może po prostu cofnąć błędny przelew.
  3. Jeśli przelew trafił już na konto odbiorcy, bank w ciągu 3 dni poinformuje o tym adresata i wezwie go do zwrotu środków.
  4. Po otrzymaniu wezwania od banku odbiorca powinien zwrócić środki w ciągu 30 dni. Jeśli tego nie zrobi, nadawca błędnego przelewu, może wystąpić do sądu z powództwem o bezpodstawne wzbogacenie.
  5. Za pomoc udzieloną przy odzyskiwaniu środków z błędnego przelewu bank może naliczyć dodatkowe opłaty. Warto o tym pamiętać!

Dbaj o firmowe należności i płynność finansową razem z Vindicat.pl

Rzetelność i drobiazgowość jest niezbędna, aby efektywnie zarządzać firmowymi pieniędzmi. Czasem wystarczy jeden drobny błąd w numerze konta, aby zupełnie niechcący dołożyć sobie niepotrzebnej pracy.

W przypadku firmowych finansów warto korzystać ze sprawdzonego wsparcia. Wsparciem małych i średnich firm w szybkim odzyskiwaniu pieniędzy od nierzetelnych klientów jest system do monitoringu płatności i samodzielnej windykacji Vindicat.pl.

Vindicat.pl to prosty w obsłudze system do windykacji online. Bezpiecznie przeprowadzi Cię przez każdy z etapów odzyskiwania pieniędzy.

Vindicat.pl to w pełni kompleksowy system do windykacji i zarządzania należnościami - prawdopodobnie jedyny, jakiego potrzebuje mała i średnia firma.

Vindicat.pl to:

  • system do monitorowania płatności, dzięki któremu zachowasz porządek w firmowej dokumentacji,
  • robot windykacyjny, który może wykonać proste, powtarzalne czynności windykacyjne za Ciebie,
  • wysokpozycjonowana i świetnie widoczna w wyszukiwarkach internetowych giełda długów,
  • wygodny moduł do negocjacji online,
  • pieczęć prewencyjna Vindicat,
  • możliwość dodania wpisu do BIG InfoMonitor oraz wygenerowania raportu o wiarygodności potencjalnego kontrahenta,
  • rzetelny program edukacyjny dla przedsiębiorców.

Wszystko to w ramach jednego, stałego abonamentu, bez ukrytych opłat. Proste, prawda?

Windykacja online to niezwykle korzystne i najbezpieczniejszerozwiązanie na czasy pandemii. Windykuj przez Internet i oszczędzaj swój cenny czas!

 

Szczególna ostrożność - niezbędna przy zarządzaniu firmowymi finansami

Od czasu nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych sytuacja osób, które wykonały przelew na błędny numer konta, jest znacznie lepsza. Aktualnie to bank ma obowiązek wezwania adresata przelewu do zwrotu środków oraz poinformowania jej o możliwych konsekwencjach. Bank może także ujawnić dane błędnego adresata, jeśli wezwanie okaże się nieskuteczne.

Nie oznacza to jednak, że nie warto być czujnym. Przy wykonywaniu przelewu należy każdorazowo sprawdzać, czy dane odbiorcy są prawidłowe. Szczególnie istotny jest numer konta. Warto go zweryfikować z danymi z SMS, który otrzymujemy przy autoryzacji przelewu.

Zachowanie ostrożności jest bardzo ważne także przy windykowaniu należności. Tutaj można jednak skorzystać ze sprawdzonej pomocy - systemu do monitoringu płatności i samodzielnej windykacji Vindicat.pl. Sprawdź ofertę i przekonaj się, że zarządzanie firmowymi należnościami może być znacznie łatwiejsze.

FAQ:

Co się dzieje z pieniędzmi ze zwrotu, które trafiają na tzw. rachunek techniczny?

Rachunek techniczny to specjalny rachunek utworzony wyłącznie na potrzeby przeprowadzenia danego procesu zwrotu środków. Po tym, jak pieniądze trafią na rachunek techniczny, bank przeksięguje je na rachunek nadawcy. Powinien zrobić to w ciągu jednego dnia roboczego.

Ile wynosi opłata za pośrednictwo banku w procesie odzyskiwania błędnie przelanych środków?

Każdy bank ustala wysokość opłaty samodzielnie. Zwykle jest to ok. 50 zł. Dokładną kwotę należy jednak sprawdzić w tabeli opłat swojego banku.

Czy tytuł przelewu ma znaczenie?

Zasadniczo - niewielkie. Dla bezpieczeństwa najlepiej jednak unikać tytułów „żartobliwych”. Kontrowersyjne tytuły mogą spowodować automatyczną weryfikację transakcji przez bank. Co prawda w stosunkach profesjonalnych najczęściej tytułem przelewu jest numer faktury, jednak warto pamiętać o tym, dokonując płatności z prywatnych kont.

Zrobiłem za duży przelew - co zrobić?

Przelewy na zbyt wysokie kwoty niestety zdarzają się często. Wystarczy pomyłka o zaledwie jedno zero lub przecinek i kwota robi się dużo większa. W takich przypadkach także należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem. Jeśli przelew jeszcze nie trafił na konto odbiorcy, bank może go cofnąć.

Błędny przelew pomiędzy własnymi rachunkami - co można zrobić?

W przypadku błędu w przelewie pomiędzy rachunkami należącymi do jednej osoby, przelewy są księgowane natychmiast. Nie zależą one od sesji ELIXIR, co w pewnych sytuacjach może rodzić problemy. Jeśli np. chciałeś przelać pieniądze na swoje konto oszczędnościowe, ale trafiły one omyłkowo na konto walutowe, będziesz musiał dwukrotnie ponieść koszty przewalutowania. Dodatkowo konieczne będzie opłacenie prowizji od transakcji. Banki zasadniczo w takich przypadkach niechętnie rozpatrują reklamacje na korzyść klientów.

Czy warto korzystać z przelewów natychmiastowych?

Oczywiście. Czasem to niezbędne, np. gdy zapomnieliśmy o płatności za dany towar lub usługę, a termin płatności mija. Warto jednak pamiętać, że taki przelew od razu trafia na konto odbiorcy, więc bank nie ma możliwości jego cofnięcia.

Włamanie na konto - jak wygląda proces odzyskania pieniędzy?

Opisana w tym artykule procedura pozwala na odzyskanie pieniędzy tylko wtedy, gdy to my wprowadzimy błędny numer konta bankowego. W przypadku przelewu, który trafił do niewłaściwego odbiorcy celowo, odzyskanie pieniędzy będzie dłuższe i znacznie bardziej skomplikowane - szczególnie jeśli trafi na konto tzw. słupa.

Oceń ten artykuł:

Błędny przelew - jak odzyskać pieniądze?
Ocena: 5/5
Głosowano: 2 razy.
Twoja ocena: Brak
Skutecznie odzyskuj długi
Bądź na bieżąco!
Polub nas na Facebooku!